Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Środowisko
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 8 czerwca 2016 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze
Dodaj akt prawny»
Dodaj wymaganie własne»
 
Identyfikator Dz.U.2016.821
Data wydania 2016-06-08  
Data publikacji 2016-06-09  
Data wejścia w życie 2016-06-10
Rodzaj aktu Rozporządzenie  
Organ wydający Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji  
Status
Obowiązujący
Rozdział 3
Plany zewnętrzne

    

        § 16. Plany zewnętrze składają się:
1) ze strony tytułowej;
2) z części opisowej w formie dokumentu tekstowego, tabelarycznego, schematów,
     zestawień i wykazów;
3) z map wraz z legendą.

        § 17. 1. Część opisowa składa się z części ogólnej i części szczegółowej.
        2. Część ogólna obejmuje:
1) charakterystykę zagrożeń pożarowych, wybuchowych i toksycznych wynikających
     ze stosowanych w zakładzie technologii produkcji, przetwarzania, transportu
     i magazynowania substancji niebezpiecznych;
2) wykaz scenariuszy zawartych w planie zewnętrznym;
3) charakterystykę scenariuszy zawartych w planie zewnętrznym, w których
     zamieszcza się istotne parametry określające skutki dla ludzi, środowiska
     i mienia oraz zasięgi ich oddziaływania z ich graficznym zobrazowaniem;
4) zasady i sposoby informowania oraz ostrzegania ludności o zagrożeniach
     i postępowaniu na wypadek wystąpienia zagrożeń, przygotowane z uwzględnieniem
     planów opracowanych na podstawie przepisów o zarządzaniu kryzysowym.
        3. Część szczegółowa obejmuje w szczególności:
1) dla każdego scenariusza zawartego w planie zewnętrznym informacje zawierające:
     a) szczegółową charakterystykę zagrożeń z uwzględnieniem zestawienia
          parametrów charakteryzujących poszczególne strefy zagrożeń, dla różnych
            czynników zagrożeń, wynikające ze szczególnej charakterystyki zagrożeń,
            z uwzględnieniem potencjalnych zdarzeń o charakterze efektu domina zarówno
            w zakładzie, jak i poza zakładem,
     b) zestawienie sił i środków niezbędnych do realizacji działań ratowniczych
             i innych zadań w zakresie ograniczania i usuwania skutków poważnej awarii
            przemysłowej, w tym wielkość i rodzaj sił i środków poszczególnych
            podmiotów, z wyłączeniem sił i środków przewidzianych do realizacji zadań
            w tym samym czasie, ujętych w planie wewnętrznym,
     c) wykaz specjalistów do spraw ratownictwa i ekspertów do spraw zagrożeń
             według dziedzin ratownictwa,
     d) ustalenia z prowadzącym zakład dotyczące realizacji działań ratowniczych
             i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej
            na terenie zakładu;
2) organizację łączności;
3) sposób współdziałania służb, podmiotów i instytucji zaangażowanych
     w realizację działań ratowniczych i innych zadań w zakresie usuwania skutków
     poważnej awarii przemysłowej poza terenem zakładu, w tym ze służbami zakładu;
4) sposób postępowania w przypadku przewidywania wystąpienia transgranicznych
     skutków poważnej awarii przemysłowej, w tym w szczególności:
     a) powiadamianie właściwych służb kraju zagrożonego transgranicznymi skutkami
              poważnej awarii przemysłowej o skali zagrożenia i możliwych skutkach tej
            awarii,
     b) współdziałanie służb ratowniczych podczas usuwania skutków tej awarii;
5) sposób powiadamiania właściwych organów, ludzi i sąsiednich zakładów lub
     obiektów, niebędących zakładami o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii
     przemysłowej, w tym zarządców infrastruktury kolejowej, zarządców dróg
     i zarządzającego lotniskiem, o wystąpieniu poważnej awarii przemysłowej,
     której skutki mogą wykroczyć poza teren zakładu;
6) informacje dotyczące działań podejmowanych przez właściwe organy w celu
     ograniczenia skutków poważnej awarii przemysłowej dla ludzi i środowiska;
7) sposób przywracania środowiska do stanu poprzedniego, w tym:
     a) sposób wykorzystania zasobów zakładu,
     b) wykaz podmiotów przewidzianych do realizacji zadań oraz zasady ich
             powiadamiania o zdarzeniu.
        4. Zasady i procedury przyjmowania ostrzeżeń, alarmowania i wzywania pomocy oraz ochrony ludności są określone w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej i systemu powiadamiania ratunkowego i przygotowywane zgodnie z planami zarządzania kryzysowego, sporządzonymi na podstawie przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym, odpowiednio dla gminy, powiatu i województwa.

        § 18. Mapy zawierają w szczególności:
1) zasięgi poszczególnych stref zagrożenia wynikające ze scenariusza zawartego
     w planie zewnętrznym;
2) dane z bazy danych obiektów topograficznych (BDOT 10k), z uwzględnieniem:
     a) sieci wodnej,
     b) sieci komunikacyjnej,
     c) sieci uzbrojenia terenu,
     d) pokrycia terenu,
     e) budynków, budowli i urządzeń,
     f) kompleksów użytkowania terenu,
     g) terenów chronionych,
     h) jednostek podziału terytorialnego,
     i) innych obiektów;
3) dane z bazy danych obiektów ogólnogeograficznych (BDOO), niezbędne
     do planowania działań ratowniczych i innych zadań w zakresie usuwania skutków
     poważnej awarii przemysłowej;
4) informacje o ludności i demografii na podstawie danych Głównego Urzędu
     Statystycznego lub na podstawie danych Powszechnego Elektronicznego Systemu
     Ewidencji Ludności (PESEL), niezbędne do planowania działań ratowniczych
     i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej;
5) dane Państwowej Straży Pożarnej niezbędne do planowania działań ratowniczych
     i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej,
     w szczególności:
     a) dane o jednostkach ochrony przeciwpożarowej,
     b) dane dotyczące służb i podmiotów współdziałających z Państwową Strażą
             Pożarną,
     c) dane dotyczące przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę,
     d) punkty przyjęcia sił i środków podmiotów ratowniczych oraz podmiotów
             współdziałających z Państwową Strażą Pożarną, dysponowanych do działań
            spoza powiatu lub województwa.

        § 19. Wzór strony tytułowej zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, o której mowa w § 16 pkt 1, jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.
Rozdział 4

.
.
.
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
legenda
nowe uchylone zmiana