Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Substancje
Rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 23 grudnia 2019 r.
w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
Dodaj akt prawny»
Dodaj wymaganie własne»
 
Identyfikator Dz.U.2019.2538
Data wydania 2019-12-23  
Data publikacji 2019-12-30  
Data wejścia w życie 2019-12-31
Rodzaj aktu Rozporządzenie  
Organ wydający Minister Aktywów Państwowych  
Status
Obowiązujący
Rozdział 13
Wsparcie w formie obejmowania lub nabywania akcji lub udziałów spółek oraz obligacji emitowanych przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego


        
        § 60. Wsparcie na cele, o których mowa w art. 28ze ust. 1 ustawy, może być udzielone przez dysponenta Funduszu w formie, o której mowa w art. 28ze ust. 3 pkt 3 ustawy, pod warunkiem że:
1) jest dokonywane na warunkach akceptowalnych dla inwestora prywatnego, który będąc
w sytuacji podobnej jak Skarb Państwa, w szczególności pod względem wartości
posiadanych udziałów lub akcji, a także biorąc pod uwagę proponowane zabezpieczenia,
przewidywany zwrot z zaangażowanego kapitału oraz poziom ryzyka, zachowałby się tak
samo jak dysponent Funduszu;
2) oczekiwany zwrot ze wsparcia udzielonego przez dysponenta Funduszu w postaci dywidend
zysków z tytułu wzrostu wartości udziałów lub akcji, lub zysków z obligacji następuje
w okresie nie dłuższym niż 10 lat od dnia nabycia akcji, udziałów lub obligacji,
przy czym okres 10 lat może zostać wydłużony, jeżeli zwiększy to efektywność
oczekiwanego zwrotu z udzielonego wsparcia;
3) środki uzyskane ze wsparcia stanowią uzupełnienie środków własnych podmiotu
ubiegającego się o wsparcie lub, w przypadku gdy jego akcjonariuszem lub wspólnikiem
jest podmiot prywatny, jest połączone z wniesieniem przez ten podmiot prywatny wkładu
lub udzieleniem podmiotowi ubiegającemu się o wsparcie pożyczki lub nabyciem
obligacji, przeznaczonych na sfinansowanie realizacji projektów w zakresie, o którym
mowa w art. 28ze ust. 1 ustawy;
4) środki własne podmiotu ubiegającego się o wsparcie stanowią rzeczywisty wkład
w realizację projektów w zakresie, o którym mowa w art. 28ze ust. 1 ustawy, przy czym
nie mogą one obejmować amortyzacji i planowanych przyszłych zysków;
5) środki własne, o których mowa w pkt 4, muszą wynosić co najmniej 30% całkowitego kosztu
projektu objętego wsparciem, przy czym udział ten jest podwyższany w przypadku
zwiększonego poziomu ryzyka wykazanego w szczegółowym opisie projektu (biznesplan) lub
w teście prywatnego inwestora.

§ 61. Wsparcie na cele, o których mowa w art. 28ze ust. 1 ustawy, nie może być udzielone przez dysponenta Funduszu w formie, o której mowa w art. 28ze ust. 3 pkt 3 ustawy, jeżeli podmiot ubiegający się o wsparcie:
1) ubiega się o udzielenie lub korzysta z pomocy publicznej na ratowanie lub
    restrukturyzację;
2) prowadzi działalność gospodarczą na rynku, na którym występuje strukturalna nadwyżka
    zdolności produkcyjnych;
3) znajduje się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE)
    nr 651/2014;
4) z powodu niewystarczającego poziomu przepływów pieniężnych nie uzyskałby na rynku
    środków finansowych niezbędnych do realizacji projektu;
5) prowadzi działalność gospodarczą lub naukową krócej niż 3 pełne lata obrotowe.

        § 61. 1. W celu stwierdzenia czy udzielając wsparcia, dysponent Funduszu będzie działał jak prywatny inwestor w warunkach gospodarki rynkowej, sporządza się test prywatnego inwestora. Test ten sporządza niezależny podmiot zewnętrzny, o uznanej pozycji na rynku świadczonych usług, spełniający wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 69h ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2019 r. poz. 2181).
        2. Test prywatnego inwestora jest analizą działań, które będą podejmowane przez dysponenta Funduszu wobec podmiotu ubiegającego się o wsparcie, zawierającą w szczególności:
1) ocenę rynkowego charakteru wsparcia;
2) przewidywany zwykły zwrot z nabycia akcji, udziałów lub obligacji w postaci dywidend
    lub zysków z tytułu wzrostu wartości udziałów lub akcji;
3) rynkową stopę zwrotu z nabycia akcji, udziałów lub obligacji dla danego projektu;
4) opinię, czy podmiot ubiegający się o wsparcie byłby w stanie uzyskać finansowanie
    na rynku kapitałowym;
5) opinię, czy podmiot ubiegający się o wsparcie przetrwałby na rynku bez udziału środków
    publicznych;
6) opinię odnoszącą się do perspektyw gospodarczych podmiotu ubiegającego się o wsparcie,
    uwzględniającą w szczególności sytuację w sektorze rynku, w którym przedsiębiorca
    działa, strukturalną nadwyżkę zdolności produkcyjnej w tym sektorze oraz poziom
    konkurencji na tym rynku;
7) ocenę, czy wsparcie będzie wystarczające do osiągnięcia celów zakładanych
    w biznesplanie, czy też konieczne będzie późniejsze, dodatkowe wsparcie finansowe;
8) wnioski końcowe, w tym opinię co do zasadności udzielenia wsparcia.
        3. Test prywatnego inwestora jest sporządzany na podstawie realistycznych założeń co do przyszłych warunków działania oraz projekcji finansowych przedsiębiorstwa wynikających w szczególności z biznesplanu.
        4. W przypadku gdy test prywatnego inwestora wskazuje na konieczność wprowadzenia zmian do biznesplanu, zmiany te, przed udzieleniem wsparcia, należy potwierdzić nowym testem prywatnego inwestora.

        § 63. 1. Do wniosku o udzielenie wsparcia w formie, o której mowa w art. 28ze ust. 3 pkt 3 ustawy, należy dołączyć:
1) umowę spółki, akt założycielski, statut lub inny dokument, na podstawie którego
    podmiot ubiegający się o wsparcie został utworzony;
2) aktualny odpis z właściwego rejestru, do którego podmiot ubiegający się o wsparcie jest
    wpisany;
3) sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe, o ile podmiot ubiegający się
    o wsparcie był zobowiązany do ich sporządzenia;
4) sprawozdania z badania sprawozdań finansowych, o których mowa w pkt 3, o ile podlegały
    one badaniu;
5) skonsolidowane sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe, sporządzone zgodnie
    z przepisami o rachunkowości, o ile podmiot ubiegający się o wsparcie był zobowiązany
    do ich sporządzenia;
6) sprawozdania z badania skonsolidowanych sprawozdań finansowych, o których mowa w pkt 5;
7) analizę i ocenę sytuacji finansowej podmiotu ubiegającego się o wsparcie za ostatnie
    3 lata obrotowe, przygotowaną przez niezależny podmiot zewnętrzny o uznanej pozycji
    na rynku świadczonych usług, spełniający wymagania określone w przepisach wydanych
    na podstawie art. 69h ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
    i niektórych uprawnieniach pracowników;
8) biznesplan projektu, na który wsparcie ma zostać udzielone, obejmujący:
    a) informacje ogólne dotyczące podmiotu ubiegającego się o wsparcie,
    b) określenie celu, na który ma być udzielone wsparcie, i jego podstawowych założeń,
    c) analizę rynku i strategię marketingową, w tym dokładne określenie: produktu,
        konkurentów, obecnego udziału w rynku, docelowego udziału w rynku, podaży
        i popytu na rynku, planów sprzedaży, chłonności rynku, planowanych cen sprzedaży,
        cen rynkowych, sposobu dystrybucji i promocji oraz istniejących na rynku zdolności
        produkcyjnych,
    d) wskazanie niezbędnych koncesji,
    e) strukturę i uzasadnienie kosztów projektu oraz opis struktury i kosztów
        zatrudnienia w ramach wspieranego projektu,
    f) opis miejsca realizacji projektu z uzasadnieniem wyboru lokalizacji,
    g) opis działań technicznych, w tym co najmniej opis źródeł finansowania, technologii,
        niezbędnych atestów i licencji, wpływu na środowisko naturalne, oraz o ile dotyczy
        - sezonowości produkcji i sprzedaży, zdolności produkcyjnych oraz planu produkcji
        i zapotrzebowania,
    h) harmonogram realizacji projektu,
    i) plan finansowy przedsiębiorcy oraz plan finansowy inwestycji, w tym co najmniej
        plan przychodów, plan kosztów, plan rachunku wyników, plan nakładów
        inwestycyjnych, plan zapotrzebowania na kapitał obrotowy, plan źródeł
        finansowania, plan przepływów pieniężnych, plan bilansu,
    j) ocenę ekonomiczno-finansową, w tym co najmniej ocenę finansową, ocenę efektywności
        i ocenę ryzyka finansowego opartą na kilku scenariuszach projektu,
    k) podsumowanie i wnioski końcowe, w tym ocenę opłacalności udzielanego wsparcia,
    l) dane kontaktowe sporządzającego biznesplan oraz datę jego sporządzenia;
9) test prywatnego inwestora, o którym mowa w § 62;
10) informacje o pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację otrzymanej przez
    podmiot ubiegający się o wsparcie w okresie ostatnich 10 lat oraz informacje o innej
    pomocy publicznej otrzymanej przez podmiot ubiegający się o wsparcie.
        2. Dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, sporządza podmiot ubiegający się o wsparcie.
        3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 9, sporządza się na koszt podmiotu ubiegającego się o wsparcie.

    § 64. Wsparcie udzielane w formie, o której mowa w art. 28ze ust. 3 pkt 3 ustawy, jest rozliczane na podstawie informacji z realizacji projektu, przekazywanej corocznie, do dysponenta Funduszu.

        § 65. Do udzielania wsparcia określonego w niniejszym rozdziale nie stosuje się § 2-59.

.
.
.
Wymagania prawne (0)
 Brak wymagań
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
legenda
nowe uchylone zmiana