Identyfikator | Dz.U.2001.73.770 | |
---|---|---|
Data wydania | 2001-05-30 | |
Data publikacji | 2001-07-18 | |
Data wejścia w życie | 2001-10-17 | |
Rodzaj aktu | Rozporządzenie | |
Organ wydający | Minister Gospodarki | |
Status | Obowiązujący |
§ 120. Każde dokowanie jednostki pływającej należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 121. Niedozwolone jest przebywanie na doku osób niezatrudnionych przy operacji dokowania.
§ 122. Niedozwolona jest praca żurawi dokowych podczas zanurzania i wynurzania doku.
§ 123. Pomosty łączące jednostkę pływającą z dokiem należy wyposażyć w barierki i siatki ochronne, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 124. 1. Na zwodowanej jednostce pływającej powinien znajdować się trap sztormowy zawieszony od strony wody w sposób umożliwiający bezpieczne wejście na pokład tej jednostki.
2. Na rufie i dziobie jednostki, o której mowa w ust. 1, powinna znajdować się swobodnie zwisająca lina holownicza o odpowiedniej wytrzymałości, umożliwiająca szybkie podanie cumy na holownik w przypadku zerwania się statku z cum.
§ 125. 1. Cumowanie powinno być wykonywane pod nadzorem osoby kierującej zespołem pracowników cumowniczych.
2. Holowanie i przestawianie jednostek pływających należy powierzać wyłącznie pilotom posiadającym odpowiednie uprawnienia.
§ 126. Cumowanie jednostki pływającej w budowie, przebudowie i remoncie:
1) zasadnicze – dla siły wiatru do 9° w skali Beauforta (20 m/s),
2) w warunkach sztormowych – dla siły wiatru powyżej 9° w skali Beauforta (20 m/s),
3) jednostek pływających znajdujących się w akwenach zakładowych podczas wodowania
jednostki,
4) niezbędne do przeprowadzenia prób silnika głównego na uwięzi,
5) jednostek pływających do realizacji niektórych nietypowych procesów technologicznych
należy realizować zgodnie z zasadami określonymi przez urząd morski oraz instrukcją
bezpieczeństwa i higieny pracy opracowaną przez pracodawcę.
§ 127. 1. Osoba kierująca budową i przebudową oraz remontem obowiązana jest zgłaszać komórce organizacyjnej, odpowiedzialnej za cumowanie, wszelkie prace wymagające zmian w czynnościach cumowania.
2. Podczas czynności cumowania na podkładzie jednostki pływającej, jak i na nabrzeżu, niedozwolone jest przebywanie w zasięgu lin i w pobliżu urządzeń cumowniczych osób nieupoważnionych.
§ 128. Podczas zmiany roboczej należy dokonać przeglądu stanu cumowania jednostek pływających oraz usunąć zauważone nieprawidłowości.
§ 129. Do urządzeń cumowniczych na pokładzie jednostki pływającej i na nabrzeżu powinien być zapewniony swobodny dostęp.
§ 130. 1. Ilość i wymiary lin cumowniczych mocujących jednostkę pływającą do nabrzeża w okresie budowy i przebudowy oraz remontu powinny odpowiadać wymaganiom eksploatacyjnym dotyczącym tej jednostki, przewidzianym w dokumentacji technicznej.
2. Do cumowania jednostek pływających należy używać wyłącznie pachołków i przewłok specjalnie przeznaczonych do tego celu na pokładach oraz pierścieni znajdujących się na nabrzeżu.
§ 131. Podczas sztormu w zamkniętym akwenie stoczniowym powinien znajdować się co najmniej jeden holownik oraz zespół pracowników zajmujących się cumowaniem jednostek pływających.
§ 132. Za cumowanie i odpowiednie zabezpieczenie przed sztormem remontowanych jednostek pływających odpowiedzialny jest kapitan statku.
§ 133. Pracodawca powinien powołać zespoły ratownicze, których zakres działania określa regulamin pracy.
Zaloguj się do portalu by zobaczyć treści.
Zaloguj się do portalu by zobaczyć treści.