Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
BHP
Rozporządzenie Ministra Gospodarki
z dnia 30 maja 2001 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy budowie i przebudowie oraz remoncie jednostek pływających
Dodaj akt prawny»
Dodaj wymaganie własne»
 
Identyfikator Dz.U.2001.73.770
Data wydania 2001-05-30  
Data publikacji 2001-07-18  
Data wejścia w życie 2001-10-17
Rodzaj aktu Rozporządzenie  
Organ wydający Minister Gospodarki  
Status
Obowiązujący
Rozdział 14
Dokowanie i cumowanie jednostek pływających


        § 120. Każde dokowanie jednostki pływającej należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa i higieny pracy.

        § 121. Niedozwolone jest przebywanie na doku osób niezatrudnionych przy operacji dokowania.

        § 122. Niedozwolona jest praca żurawi dokowych podczas zanurzania i wynurzania doku.

        § 123. Pomosty łączące jednostkę pływającą z dokiem należy wyposażyć w barierki i siatki ochronne, zgodnie z odrębnymi przepisami.

        § 124. 1. Na zwodowanej jednostce pływającej powinien znajdować się trap sztormowy zawieszony od strony wody w sposób umożliwiający bezpieczne wejście na pokład tej jednostki.
        2. Na rufie i dziobie jednostki, o której mowa w ust. 1, powinna znajdować się swobodnie zwisająca lina holownicza o odpowiedniej wytrzymałości, umożliwiająca szybkie podanie cumy na holownik w przypadku zerwania się statku z cum.

        § 125. 1. Cumowanie powinno być wykonywane pod nadzorem osoby kierującej zespołem pracowników cumowniczych.
        2. Holowanie i przestawianie jednostek pływających należy powierzać wyłącznie pilotom posiadającym odpowiednie uprawnienia.

        § 126. Cumowanie jednostki pływającej w budowie, przebudowie i remoncie:
1) zasadnicze – dla siły wiatru do 9° w skali Beauforta (20 m/s),
2) w warunkach sztormowych – dla siły wiatru powyżej 9° w skali Beauforta (20 m/s),
3) jednostek pływających znajdujących się w akwenach zakładowych podczas wodowania
    jednostki,
4) niezbędne do przeprowadzenia prób silnika głównego na uwięzi,
5) jednostek pływających do realizacji niektórych nietypowych procesów technologicznych
należy realizować zgodnie z zasadami określonymi przez urząd morski oraz instrukcją
bezpieczeństwa i higieny pracy opracowaną przez pracodawcę.

        § 127. 1. Osoba kierująca budową i przebudową oraz remontem obowiązana jest zgłaszać komórce organizacyjnej, odpowiedzialnej za cumowanie, wszelkie prace wymagające zmian w czynnościach cumowania.
        2. Podczas czynności cumowania na podkładzie jednostki pływającej, jak i na nabrzeżu, niedozwolone jest przebywanie w zasięgu lin i w pobliżu urządzeń cumowniczych osób nieupoważnionych.

        § 128. Podczas zmiany roboczej należy dokonać przeglądu stanu cumowania jednostek pływających oraz usunąć zauważone nieprawidłowości.

        § 129. Do urządzeń cumowniczych na pokładzie jednostki pływającej i na nabrzeżu powinien być zapewniony swobodny dostęp.

        § 130. 1. Ilość i wymiary lin cumowniczych mocujących jednostkę pływającą do nabrzeża w okresie budowy i przebudowy oraz remontu powinny odpowiadać wymaganiom eksploatacyjnym dotyczącym tej jednostki, przewidzianym w dokumentacji technicznej.
        2. Do cumowania jednostek pływających należy używać wyłącznie pachołków i przewłok specjalnie przeznaczonych do tego celu na pokładach oraz pierścieni znajdujących się na nabrzeżu.

        § 131. Podczas sztormu w zamkniętym akwenie stoczniowym powinien znajdować się co najmniej jeden holownik oraz zespół pracowników zajmujących się cumowaniem jednostek pływających.

        § 132. Za cumowanie i odpowiednie zabezpieczenie przed sztormem remontowanych jednostek pływających odpowiedzialny jest kapitan statku.

        § 133. Pracodawca powinien powołać zespoły ratownicze, których zakres działania określa regulamin pracy.

.
.
.
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
legenda
nowe uchylone zmiana