Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Odpady
Woda
Ustawa
z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Tekst jednolity)
Dodaj akt prawny»
Dodaj wymaganie własne»
 
Identyfikator Dz.U.2017.1289
Data wydania 1996-09-13  
Data publikacji 2012-04-11  
Data wejścia w życie 1997-01-01
Rodzaj aktu Ustawa  
Organ wydający Sejm  
Status
Obowiązujący
Ostatnie zmiany
Rozdział 3
Obowiązki właścicieli nieruchomości

                                 
        Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów
komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc
gromadzenia odpadów, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r
ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez
właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku
    gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona,
    wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych
    lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone
    w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest
    obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków
    spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
3) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach
wydanych na podstawie art. 4a ust. 1;
3a) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
     oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami
     odrębnymi;
4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych
    wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi
    publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy
    nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia
    chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów
    samochodowych;
5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
        1a. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne są przekazywane przez właścicieli nieruchomości gminnej jednostce organizacyjnej lub przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2
        2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych.
        3. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów szynowych, znajdujących się na terenie gminy, należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących te torowiska.
        4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach lub workach do tego
przeznaczonych i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym
i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników
    przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;
3) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników,
    jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów
    samochodowych na takim chodniku.
        5. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż wymienione w ust. 1-4 należą do gminy. Do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku, oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach lub workach do tego przeznaczonych, umieszczonych na tym chodniku, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
        6. Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1-4 sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
        7. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1-4, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku.
        8. Ust. 7 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 3-3b.
        9. Wykonywanie decyzji, o której mowa w ust. 7, podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954).
                                    

.
.
.
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
legenda
nowe uchylone zmiana