Katalog adresatów | właściciel nieruchomości | |
---|---|---|
Podstawa prawna | Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Artykuł 6h | |
Kategoria | Ewidencja, pomiary, sprawozdania | |
Data wydania | 2011-07-01 | |
Data publikacji | 2011-07-25 | |
Data wejścia w życie | 2012-01-01 | |
Status | Obowiązujący | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2013-02-19 | |
Tabela zmian » |
Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2011.152.897), zwana dalej ustawą zmieniającą lub nowelizacją, wprowadziła nowy rodzaj opłaty uiszczanej na rzecz gminy – tj. opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Do ponoszenia tej opłaty zobowiązani są właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (zob. art. 6h w związku z art. 6c ust. 1 ustawy), przy czym przez właścicieli nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Ustawodawca postanowił jednocześnie, że Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rozszerzyć obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (zob. art. 6h w związku z art. 6c ust. 2 ustawy). Dotyczyć to może takich podmiotów jak: przedsiębiorcy, urzędy i inne jednostki organizacyjne, działające na podstawie prawa.
Podmioty, które zostaną objęte obowiązkiem wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zostaną jednocześnie objęte gminnym systemem zbierania tych odpadów, w którym to gmina wybierze przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z danego obszaru.
Zgodnie z art. 6i ustawy obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
1) w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy – za każdy miesiąc,
w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec,
2) w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady
komunalne.
W okresie 18 miesięcy od wejścia w życie ustawy zmieniającej – czyli do 30 czerwca 2013 roku – z opłaty tej zwolniono tych właścicieli nieruchomości, którzy w dniu wejścia w życie nowelizacji – czyli 1 stycznia 2012 roku – mają zawartą umowę na odbieranie odpadów komunalnych z uprawnionym odbiorcą odpadów. Kopia tej umowy powinna zostać dołączona przez właściciela nieruchomości do pierwszej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku zaś rozwiązania lub wygaśnięcia umowy przed upływem 30.06.2013 r. właściciel nieruchomości powinien poinformować o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zob. art. 11 ustawy nowelizującej).
Należy podkreślić, iż w okresie zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gmina nie jest obowiązana do odbierania tych odpadów od właścicieli nieruchomości.
Zaloguj się do portalu by zobaczyć treści.
To wymaganie nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza! | Dodaj opinię! |